25 mei 2023
Pauline van der Zee, coördinator Welzijn in de Noordoostpolder, heeft een groot LinkedIn netwerk opgebouwd. Ruim twee jaar geleden startte ze met deze pioniersfunctie bij Zorggroep Oude en Nieuwe Land (ZONL), waarbij ze meekijkt naar de kwaliteit van welzijn voor vijf zorglocaties in de Noordoostpolder en Urk. Haar werkzaamheden deelt ze op LinkedIn. “Ik ben gewoon een beetje verslaafd geworden aan LinkedIn. Elke dag iets posten zit gewoon in mijn DNA.”
De ouderenzorg een gezicht geven via LinkedIn
Pauline startte midden in de coronatijd bij ZONL. “Ik zocht naar een manier waarop ik mijn collega’s, management, maar ook andere organisaties, kon laten zien waar ik mij in mijn werk mee bezig hield. Vooral omdat het een nieuwe functie betrof, vond ik het fijn dat ik kon laten zien wat er allemaal mogelijk is. We konden natuurlijk nergens naartoe, dus deed ik online verslag van waar ik mee bezig was.” Op die manier kon ze haar netwerk, dat al een aardige omvang kende, uitbreiden. Het aantal volgers van haar LinkedIn profiel gaat nu richting de 15.000. Bijna dagelijks plaatst ze een post op haar LinkedIn over de bezigheden van zichzelf en haar collega’s. Veel activiteiten die worden georganiseerd bij ZONL komen voorbij. Met haar berichten weet ze heel veel mensen door het hele land te bereiken. “Ik zie het als mijn missie om welzijn op de kaart te zetten en te laten zien hoe we met z’n allen de ouderenzorg vorm geven. Ik wil de ouderenzorg een gezicht geven.”
Samenwerkingen aangaan
Pauline haar dagelijkse berichten geven vaak aanleiding tot leuke reacties. “Sommige mensen sturen mij online een berichtje wanneer ze vragen hebben over mijn werk. Ook was er iemand die aangaf dat hij vaak veel leuke activiteiten van ZONL voorbij zag komen op LinkedIn. Hij wilde hier graag onderdeel van zijn en werd vrijwilliger bij ZONL. Dat is natuurlijk ontzettend fijn.” Pauline maakt gebruik van haar opgebouwde netwerk om een beroep te doen op de hulp van anderen. Een mooi voorbeeld is het initiatief om een camping te starten voor de bewoners van de woonzorglocaties. “Op die manier konden de bewoners ook gewoon eens even op vakantie. Ik stuurde een oproepje voor alles wat we nodig hadden, zoals een aantal caravans en een vuurkorf. Ik zeg er altijd gelijk bij dat ik geen geld beschikbaar heb, maar wel PR kan maken. Ik probeer de schakel te zijn om de juiste mensen te vinden om leuke activiteiten te kunnen organiseren.” Het bericht werd ruim 18.000 keer bekeken. Toen de camping stond werd er zelfs aandacht aan geschonken op het Jeugdjournaal en Omroep Max. Pauline haar foto’s met teksten over de camping bereikten meer dan 34.000 mensen.
Waar Pauline in het begin zelf veel initiatief nam om samenwerkingen aan te gaan, wordt ze nu ook steeds meer benaderd. “Er gebeurt echt heel veel online en er komen veel leuke dingen naar ons toe. ZONL wordt steeds zichtbaarder. “Zo hebben we schoonmaakmiddelen aangeboden gekregen en hebben we hier, samen met collega's, een pop-up wasstraat voor rollators en scootmobielen mee opgezet.”
Pauline ontvangt soms zoveel berichten dat ze wat selectiever moet worden. “Ik kan helaas niet iedereen uitnodigen om in gesprek te gaan, maar ik probeer altijd te onderzoeken of het voor ons een goede samenwerking op kan leveren.” Ze probeert bij een samenwerking de wederkerigheid op te zoeken, zodat de bewoners ook wat terug kunnen doen. Dit doet ze door in mogelijkheden te denken. “Er zijn nog veel dingen die ouderen kunnen doen waar ze plezier uit halen.”
Pauline van der Zee (coördinator welzijn Noordoostpolder)
24/7 op sociale media
Pauline ziet haar functie eigenlijk als twee aparte functies: een offline en een online functie. Het online gedeelte gaat 24 uur per dag door. Voor zichzelf heeft ze een routine ontwikkeld en kan ze het online delen van haar werkleven niet meer wegdenken. “Het zit gewoon in mijn systeem. Als ik een weekje vakantie heb, voelt het onwennig om niks te plaatsen, dus dan plaats ik meestal toch af en toe een bericht. ” Haar man en kinderen zijn ondertussen wel gewend dat Pauline ook vaak buiten werktijd bezig is met het bijhouden van haar LinkedIn berichten. “Ik kan niet een dag niet kijken.”
Het posten van al die LinkedIn berichten kent ook een uitdaging. “Ik vind het belangrijk dat mensen weten dat ik dit niet doe om zelf in de belangstelling te staan. Ik wil ons werk in de ouderenzorg op de kaart zetten. Niet alleen het werk dat ik doe, maar ook het werk van al mijn collega’s.” Pauline vraagt daarom ook of ze berichten van haar collega’s mag delen of wat over hun werk mag vertellen in haar berichten. “We doen het echt samen en dat wil ik ook graag uitstralen.”
Ambassadeursnetwerk bij ZONL
Om buitenstaanders een goed beeld te geven van het werk dat onze collega’s bij ZONL doen, motvieren we nu meer collega’s om actief te zijn op sociale media. Die groep collega’s begeleiden we en noemen we het ‘ambassadeursnetwerk’, omdat ze actief én authentiek vorm en inhoud geven aan hun rol als ambassadeur. “Ik vind het opzetten van een ambassadeursnetwerk een heel goed initiatief. Het is fijn als zoveel mogelijk collega’s hier aan mee willen doen. Op die manier wordt onze organisatie nog zichtbaarder, op verschillende vlakken en op verschillende kanalen. Online valt er ontzettend veel te halen. We kunnen, met z’n allen, zo echt ons gezicht laten zien.” Pauline hoopt haar uit de hand gelopen hobby nog lang door te kunnen zetten. “Ik vind het gewoon ontzettend leuk om dit te doen en hoop in de toekomst via deze weg nog veel meer mooie activiteiten en samenwerkingen op touw te kunnen zetten.”