Nieuwe employer branding campagne: Knallen met kleur!

8 februari 2024

Van rood, wit en blauw, naar vlammend geel!

Zorggroep Oude en Nieuwe Land lanceerde vorige maand haar nieuwe employer brandingcampagne: ‘Ruimte voor professionals in de zorg’. In de voorbereidingen samen met communicatiebureau Team uit Heerenveen, zaten ook het ophalen en vaststellen van de kandidaatreis, waarmee verschillende persona’s geschreven konden worden voor focusprofielen. Daarna werd de ‘werkgeversbelofte’ vastgesteld, wat de leidraad werd voor een creatieve uiting, want een campagne moest er komen. En toen…werd het écht spannend.  

“Het moest anders en moderner”, vertelt Annelies Colenbrander (teammanager P&O bij ZONL). “Wie wij zijn als werkgever werd niet meer correct vertelt in onze uitingen. Tenminste, dat vonden onze collega’s. Zij waren heel eerlijk toen we ze in drie uur durende pannelsessies aan de tand voelde over hun baan bij ons. Het mocht ook wel wat minder stoffig en ze wilde zelf graag de hoofdrol spelen. Daar hebben we naar geluisterd en met die opdracht hebben we communicatiebureau Team uit Heerenveen op pad gestuurd.”

Ruimte

“Tijdens de voorbereidende pannelsessies met hele diverse groepen medewerkers van ZONL, kwam het woord ruimte steeds terug”, aldus Martin van der Meulen (managing partner bij Team). “Medewerkers ervaarden ruimte om hun leven te leiden naast hun baan, ze voelde ruimte om zichzelf te zijn, ruimte om hun tijd voor de cliënt zelf in te delen, ruimte om plannen te maken voor hun toekomst, en zo verder. Ruimte bleek ook letterlijk terug te komen, want wat is het werkgebied van ZONL groot en wat wonen de cliënten en medewerkers van ZONL in een prachtig, ruimtelijk gebied. Daar moest in het werkgeversmerk dus voldoende aandacht voor zijn. Ook de warme sfeer moest duidelijk neergezet worden, want daarover vertelden medewerkers ronduit. Het geheel werd een gave campagne met als visual identifier een terugkerende gele tafel als eyecatcher.”

“De gele tafels die in de campagne gebruikt worden, staan symbool voor je loopbaan bij ZONL”, vervolgt Annelies. “Net als de kronkelende tafels, is je loopbaan ook geen rechte lijn. Je loopbaan vorm je namelijk om je leven heen. En daar passen de tafels en het concept ruimte heel mooi bij elkaar. Het leven van onze collega, daar waar ze veel ruimte voor voelen tijdens hun loopbaan bij ons, is het meest belangrijke aspect in deze campagne.”

Professionals in de zorg

“De beelden spreken voor zich, toch? Het is prachtig!”, zegt Annelies. “Onze collega’s namen graag plaats op, aan of naast onze tafels die midden in ons werkgebied stonden. Daar vertelden ze over hun loopbaan en wat ze bij ZONL houdt. Het zijn trotse verhalen geworden van stoere mensen. Het is niet niks om je hoofd boven het maaiveld uit te steken, maar deze collega’s hebben het gedaan!”

“Met deze campagne kan ZONL haar verhaal vertellen”, zegt Martin. “Wie ze zijn als werkgever komt aan bod in z’n meest authentieke vorm: uit monde van de medewerker. Zij delen hun ervaring en vertellen over de mooie en minder mooie kanten. Het zijn letterlijk de professionals in de zorg die hun ervaringen delen. Daarbij loopt ZONL natuurlijk het risico ook andere professionals te enthousiasmeren om óók bij ze te komen werken, maar dat nemen we maar voor lief. 

Stoer en anders

“ZONL durft te kiezen voor een campagne die anders is dan anders. Hij valt op. De visual identifier die gebruikt wordt, de gele tafels, zijn een spannend onderdeel van deze campagne. Vooral omdat ZONL rood, wit en blauw georiënteerd is. Geel is nu als campagnekleur toegevoegd aan het pallet. De tafels zijn straks integraal onderdeel van hun werkgeversmerk en dus van de herkenbaarheid van ZONL als werkgever”, aldus Martin.

“Wij vinden de campagne uitingen tot nu toe heel geslaagd. Alles wat binnenkomt is fris en de collega’s stralen”, vertelt Annelies. “We gaan de campagne nu eerst zorgvuldig intern verder laden en daarna ook extern ons verhaal vertellen. Ik ben zo trots op dit verhaal. Het is echt een compliment van onze collega’s aan ZONL als werkgever. Ook ben ik enorm blij met dit verfrissende concept. We zijn in deze samenwerking met Team echt tot een ontzettend mooie branding campagne gekomen.”

Over Martin & Annelies

Links een portret van Annelies Colenbrander (teammanager bij ZONL). Rechts een portret van Martin van der Meulen (managing partner bij Team Communicatie)
Annelies Colenbrander (ZONL) & Martin van der Meulen (Team Communicatie)

 

Martin van der Meulen is managing partner bij Team Communicatie, het creatief bureau wat hij zelf 12,5 jaar geleden heeft opgericht. Team bestaat inmiddels uit 25 persoonlijkheden en iedereen heeft z’n eigen bijdrage. Samen met de opdrachtgevers vormen ze ook elke keer weer een nieuw team, want “een elftal met alleen maar spitsen, wint niet”. 

Annelies Colenbrander is teammanager P&O bij Zorggroep Oude en Nieuwe Land. Als verantwoordelijke voor het werkgeverschap van deze grote zorginstelling, realiseert ze zich dat werkzoekenden zoeken naar herkenbaarheid. Daarbij zocht ze naar een podium voor trotse collega’s die een authentiek verhaal vertellen, zonder opsmuk: “Deze campagne doet recht aan ZONL én aan al die mooie mensen die ZONL vormen als geheel”.


- Bekijk hier de campagne.


 

Kun je de vacature die je zoekt niet vinden?

Maak een JobAlert aan en ontvang een melding per mail
wanneer er nieuwe vacatures zijn!

Jobalert aanmaken